Reklama

Kvě
6
2015

TAJNÉ DĚJINY ELEKTRONICKÉ HUDBY

Elektronická hudba. Každý ji poslouchá, chtě nechtě, protože dnes je všude. I na záchodcích v hypermarketech. Přesto jsou její dějiny pro mnohé neznámé, jakoby tajné. A to i pro ty, kteří ji upřednostňují. Vyjadřují se o ní jakoby vznikla včera v Anglii, nebo pokud dříve, tak až s příchodem Kraftwerk. Tato německá skupina je nesporně významná, v dekádě „Seventies“ byla novátorská, no elektronickou hudbu nevymyslela jako první. Ta má v zárodku počátky v technických vynálezech, které jsou dnes všeobecně pokládány za předchůdců elektronických hudebních nástrojů. První takový nástroj nazvaný Zlatý Diviš zkonstruoval moravský teolog Václav Prokop Diviš. První písemná zmínka o něm pochází z roku „1753!“ Jeho zvukové možnosti mohli zastoupit orchestr. Naposledy se objevil v … Bratislavě! (Byly Bratislavané obeznámeni s předchůdcem elektronické hudby již v 18. století?) Později byly zkonstruovány další elektronické nástroje, hudební telegraf (Elisha Gray1874), telharmonium (Thaddeus Cahill / 1897), audion klavír (Lee de Forest / 1915), no mimořádný význam má Theremin (1920), ruského vynálezce Lva Sergejeviče Termen (na Západě známého pod jménem León Theremin), protože to byl první sériově vyráběný elektronický nástroj přímo použit na velkých koncertních vystoupeních. (Slyšet ho například v Good Vibrations, slavné skladbě The Beach Boys). Lev Sergejevič sestrojil i bicí automat – rhythmicon (1931). Začátkem padesátých letech minulého století tvořil hudbu pomocí magnetofonů a gramofonů francouzský skladatel Pierre Shaeffer, který v osobním styku přímo ovlivnil hudební dráhu Jeana-Michela Jarreho. Nejslavnější studio elektronické hudby bylo postaveno v roce 1953 v Kolíně nad Rýnem. Nahrával v něm i německý skladatel vážné hudby Karlheinz Stockhausen, skladby, které by bylo možné považovat za čistě elektronické. V padesátých letech přispěly k vývoji elektronické hudby i mnozí japonští hudebníci a od roku 1939 američtí, na čele s Johnem Cagem. Pak se roztrhl pytel s experimentátory.

Jak odstranit šum z nahrávky v programu Audacity

Byl mezi nimi i egyptský skladatel Halim El-Dabh. Jeho skladba Choral score byla komponovaná pro světelnou show pod pyramidami v Gíze (1961). Pomocí počítačů začal komponovat řecký skladatel Iannis Xenakis (jakoby antický Řek, narozený o 2500 let později, doma odsouzen k smrti). Elektronickou hudbu, která se přibližovala k dnešnímu synthpop a sputnik lounge music hrál od roku 1957 Rus Vjačeslav Meščerin s celým orchestrem elektronických nástrojů. Jeho fanouškům byl první kosmonaut Jurij Gagarin. Až koncem šedesátých let a začátkem sedmdesátých se objevuje spolu s nástupem syntezátorů elektronická hudba hudebníků víceméně z oblasti rocku a popu – Emerson Lake And Palmer, Tangerine Dream, Kraftwerk, Brian Eno, Vangelis, Jean-Michel Jarre, později Gary Numan, Ultravox , Devo, pak v osmdesátých letech Yello, Depeche Mode. Mimochodem, skladba, kterou je možné považovat za synthpop byla nahrávána již v roce 1971 – Son Of My Father. V únoru 1972 se stala hitem. Složil ji Ital Giorgio Moroder (+ Pete Bellot), přiřazován k průkopníkům elektronické taneční hudby (Donna Summer – I Feel Love /1977).Za elektronickou hudbu je možné pokládat každou hudbu, která je hrána na jakýchkoli elektronických hudebních nástrojích, dnes můžeme říci, že i prostředcích, přístrojích. Někteří lidé odmítají k ní zařazovat hudbu hranou na elektromechanické nástroje, například na elektrické kytary. No neměli by vynechat skutečnost, že masový nástup a rozmach hudby v níž byla dominantně používána elektrická kytara, znamenal přinejmenším přípravu na pochopení a zvykání si na elektronickou hudbu. Vztah lidí k elektronické hudbě je různý, od nekritická nenávisti až po nekritické zbožňování. Který je správný? Ani jeden. Dobrou hudbu je možné vytvořit s nástroji elektronickými i akustickými, nebo jejich spojením. A co zajímavé vyplývá z dějin elektronické hudby? Například i to, že v počátcích jejího vývoje nestály Angličané, ani rockeři, ani dnešní nové elektronické hvězdy, ale často hudebníci z oblasti vážné hudby. Z různých zemí. A to nás dovádí opět k dnešnímu transkontinentální pojetí hudby, jako hudby celého našeho světa.

Michael Jackson a jeho život


1 komentář

Publikovaných PR článků: 11680

Chcete zde inzerovat?

Máte zájem o inzerci na tomto webu?
Kontaktujte mě na zlak@seznam.cz

Přihlásit se

Archiv